17 februari 2010

Operation

Jag har under lång tid väntat på en tid för operation. Operationen är en Gastric Bypass som egentligen är till för att jag ska lättare kunna bli av med min fetma och hålla min vikt när jag väl nått min målvikt.
Det hela började förra veckan när jag var på besök hos kirurgen och där fastställdes det ett datum redan den 2 mars. Så det är ganska snart. Jag har sedan dess gått på pulver diet. (VLCD) och provat en del smaker. Nu kör jag med Modifast Vanilj. Man börjar sakna att man inte tuggar något utan bara dricker och dricker och dricker. (kissar och kissar och ja, kissa lite till)
Dieten har lett till att jag under första veckan har tappat närmare 6 kilo. Hur mycket av det man går upp igen när man börjar äta vet jag inte men operationen är nära och till den behövde jag tappa 4 kilo så jag ska tappa några extra redan innan. Mest på att vara på säkra sidan att få genomföra operationen för om jag inte tappat mina 4 kilo så blir det ingen op.

Så nu sitter jag här med min shaker och tycker synd om mig själv, fast egentligen inte. :-) Men många frågar nog varför gör du detta.
Jag vill egentligen inte göra op men jag ser nu ingen annan utväg. Jag har provat många bantningsmetoder och många tycker väl att det är bara sluta äta godis och sluta äta olika typer av snabbmat men för mig är det inte så enkelt. Det är enkelt att gå ner men inte att hålla vikten. För mig är mat och då främst snabbmat mitt gift. Som cigaretter för en rökare eller alkohol för en alkoholist.

Jag har alltid varit kraftig, tjock, fet och den medicinska benämningen just nu är sjuklig fetma. Men det finns två primära orsaker till att jag vill gå ned i vikt.
1. Mamma gick i tidig ålder bort i hjärtinfarkt och även om övervikten i hennes fall inte var den mest bidragande orsaken så vet jag nu vad det innebär för mina barn om de inte hinner visa upp sina barn för sina föräldrar. Det är något som jag saknar och tänker på ofta.
2. Att handla kläder utan att behöva gå till Dressman varenda gång. Att hitta kläder i 3XL eller större är jättesvårt. Till och med 2XL kan vara svårt om du vill köpa lite kläder som är lite modernare. HM är ett jättebra exempel som bara har upp till XL för män. Det enda jag har kunnat köpa till mig själv på HM de senaste 15 åren har varit en halsduk.

Så jag hoppas att alla som läser detta förstår varför jag gör det. Jag har en handfull människor i min närhet som har gjort op och de ångrar sig inte så jag ser det som en verklig chans att ändra mitt liv. Trots att jag trivs till 200 % med mitt liv och jag inte kunde ha det bättre så vill jag ändå göra detta ingrepp för att höja min livskvalitet ytterligare.

Så till mina vänner och familj så ber jag om ert stöd och känner jag er rätt så kan jag redan på förhand tacka er för det stödet. Tack!

4 kommentarer:

  1. Kämpa på Håkan! Förstår ditt beslut till 100% och önskar dig lycka till. Är helt övertygad att allt kommer att gå bra.
    Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Massor med kramar och "stöd" från oss i Vinnö! /Sara och Fredde

    SvaraRadera
  3. ni vet var vi finns och stöttar dig och familjen. Kram!


    Marina

    SvaraRadera
  4. Ska försöka göra mitt bästa för att stötta dig... Dock så har jag ju nu mera ingen som jag kan äta min så viktiga lunch med... Men de får jag ju givetvis acceptera, din hälsa är viktigare för mig än min lunch... :-)))

    SvaraRadera